5 Tips om jouw cashflow te verbeteren

Cashflow, ook wel liquiditeit genoemd, geeft aan in welke mate jij als ondernemer aan je lopende betalingsverplichtingen kan voldoen. Eigenlijk is dit hetzelfde als jouw banksaldo plus de binnenkomende betalingen minus de uitgaande betalingen. Met deze tips kan jij jouw cashflow verbeteren!

1: Maak een liquiditeitsbegroting

Een liquiditeitsbegroting is een overzicht van alle verwachte ontvangsten en uitgaven. Meestal stel je dit overzicht op per kwartaal. Maak voor het opstellen van je inkomsten een weergave van inkomsten uit normale bedrijfsactiviteiten, uit investeringen en uit financiering. Door het maken van deze begroting creëer je inzicht in de hoeveelheid kosten dat past bij deze inkomsten. Indien de werkelijke hoeveelheid sterk verschilt met dit gewenste aantal kosten kun je vaststellen dat je een cashflow probleem hebt, bekijk waar het fout gaat en pak het aan. Zo kun jij je cashflow verbeteren.

2: Factureer snel en volledig

Hoe eerder jij een factuur verstuurd naar de klant, hoe sneller deze betaald. Ook is het belangrijk om je facturen volledig te maken met de juiste gegevens. Dit zijn bedrijfsgegevens als de naam en adresgegevens,  het btw nummer, de datum, de product/dienst omschrijving, het factuurnummer en het betreffende btw tarief. Tip: je kunt dit proces met 80% versnellen door gebruik te maken van een online factureringsprogramma.

3: Het juiste voorraadbeheer

Verkoop jij producten binnen jouw onderneming? Dan is het belangrijk om inzicht en structuur te creëren in het beheer van voorraad. De eerste stap is dan ook om structuur te creëren door te zorgen dat je je administratie op orde hebt. Dan weet je precies hoeveel producten en binnen jouw bedrijf rondgaan en wat de kosten en opbrengsten hiervan zijn. Nadat je een structuur hebt gecreëerd kun je prioriteiten stellen en kiezen voor een voorraadbeheermethode. Dit kan zijn:

  • Just in Time: de productie en de levering worden zo nauw mogelijk op elkaar afgestemd. Hierbij houd je de voorraadkosten laag
  • FIFO (First in, first out): een vaak gebruikte vorm bij bedrijven met levensmiddelen. Hierbij wordt optimaal gebruik gemaakt van houdbaarheid
  • LIFO: de meest recent ingekochte goederen worden ook weer het eerst verkocht.
  • Dropshipping: een geheel nieuwe methode van voorraad houden. Bij dropshipping gaat een bestelling rechtstreeks vanuit de leverancier naar de klant. Je hebt hierbij dus geen voorraadkosten.

4: Houd rekening met btw-aangifte

De meeste ondernemers dienen hun btw-aangifte in per kwartaal. Door aangifte deadlines kan het vaak voorkomen dat factureren moet worden uitgesteld. Houd er dan ook rekening mee dat je betaling vlak voor het einde van een kwartaal vaak later pas ontvangt. Dit is hetzelfde geval indien een bedrijf zijn btw-aangifte per maand of per jaar doet. Daarom is het handig om facturen voor de 15e van de maand te versturen.

5: Manage je crediteuren

Probeer openstaande betalingen te betalen op het moment dat het jou financieel het beste uitkomt. Houd hierbij rekening met de betalingstermijn. Verwacht jij niet aan een betaling te kunnen voldoen? Neem het initiatief en vraag om uitstel. In de meeste gevallen kan een leverancier hier dan begrip voor tonen.

Het verschil tussen cashflow en winst

Winst zegt iets over het positieve verschil tussen opbrengsten en kosten terwijl liquiditeit iets zegt over hoeveel geld jij beschikbaar hebt om aan je betaalverplichtingen te kunnen voldoen. Je cashflow is dus eigenlijk nooit gelijk aan jouw winst. Want de winst wordt in de maand geboekt wanneer jij jouw factuur verstuurd, terwijl het geld soms 30 dagen later pas op jouw bankrekening staat. Lees meer over het verschil tussen je winst en cashflow (liquiditeit) of kijk onze video met uitleg!

De eerste stap: inzicht en structuur

Wil jij jouw cashflow verbeteren? Dan ben je bij SFAA Administratiekantoor Amsterdam aan het juiste adres! Door onze online administratie met slimme koppelingen is jouw boekhouding altijd up-to-date en heb jij altijd en overal inzicht in wat er door de boeken stroomt. Zo kunnen wij samen een structuur opbouwen en kosten besparen! Wil jij overstappen naar online administratie? Met onze gratis overstapservice is dit geen probleem! Vraag vandaag nog een gratis adviesgesprek aan, dan werpen wij graag een kritische blik op jouw administratie! Liever direct contact? Bel of WhatsApp ons!