coins-growing-in-soil-economic-growth

Een B.V. starten, Wat komt daar bij kijken?

Je eenmanszaak loopt als een trein, en dan komt het advies om over te gaan naar een B.V.. Of je begint een bedrijf en zet meteen groot in. Als je een bv gaat starten wordt er met heel wat ondernemers jargon geslingerd. Wij helpen je op weg bij het opstarten van je B.V.. Hieronder leggen we uit wat holdings, dividend, managementfee’s nou eigenlijk zijn. Mocht je vragen hebben aan de hand van dit artikel, neem contact op met ons via +31 20-2610723 of mail naar info@sfaa.nl .

Klaar voor de start…

In tegenstelling tot een eenmanszaak, moet je voor een B.V. naar de notaris. Die regelt alle documenten die bij het opstarten van je B.V. komen kijken, ook is hij degene die de B.V. opricht.

Er wordt vaak voor gekozen om niet één B.V. op te zetten, maar meerdere lagen van B.V.’s. Hoeveel het er worden, hangt af van de situatie. Een vaak gekozen structuur is drie lagen:

  1. Jouw persoonlijke holding.
  2. Daaronder komt de groepsholding. Die wordt gebruikt om investeerders aandelen in te geven. Andere doelen waarvoor deze gebruikt kan worden is als bestemming voor het geld dat is verdiend en voor sommige bezittingen, zoals een merknaam of het bedrijfsgebouw.
  3. Daaronder komt de werkmaatschappij. Dit is het bedrijf waarin de activiteiten plaatsvinden.

Wil je geen investeerders deel laten nemen? Dan kan je er ook voor kiezen om één holding boven de werkmaatschappij te hebben.

Het is geen probleem om de structuur later nog aan te passen. Maar het is natuurlijk wel goedkoper om de hele structuur in één keer neer te zetten bij het opstarten van je B.V. .

Waarom is het handig om te werken met holdings?

Er zijn verschillende redenen waarom er met deze structuur, van een werkmaatschappij en holdings, gewerkt wordt:

  • Je kan in de werkmaatschappij het geld hebben dat je nodig hebt om je bedrijf draaiende te houden. Extra geld kan je in de holding onderbrengen (bijv. via de managementfee of dividend), zodat iemand die een claim neerlegt bij de werkmaatschappij in principe (tenzij er sprake is van wanbestuur of grote onderlinge schulden), niet bij het geld in de holding kan komen.
  • De werkmaatschappij kan verkocht worden, dan komt de opbrengst hiervan in de holding. Hierdoor betaal je er geen belasting over. Als je geen holding zou hebben, zou je privé het geld ontvangen en er direct belasting over betalen. Nu kán je het geld naar privé halen en de belasting betalen, maar je kan ook bijv. een nieuw bedrijf opzetten of het geld in kleinere stukjes naar privé halen.

Vragen over hoe je een B.V. moet opstarten of wat er bij komt kijken, wij helpen je op weg met een gratis adviesgesprek! Neem contact met ons op of meld je aan voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Hoe zit het met aandelen?

Iedere B.V. heeft aandelen. Hiermee wordt bepaald wie de eigenaar is van de B.V.. Een B.V. kan bijvoorbeeld opgericht worden met 100 aandelen. Als alle 100 aandelen van jou zijn, ben je 100 % aandeelhouder. Geef je 20 aandelen aan een investeerder, dan ben jij 80 % aandeelhouder en is hij 20 % aandeelhouder. Er zijn ook andere hoeveelheden aandelen zijn mogelijk, bijvoorbeeld 10.000.

In dienst van je eigen bedrijf

Als je een eenmanszaak hebt, ben je zelf geen personeelslid. Bij een B.V. werkt dat anders. Als je de structuur hebt zoals hier boven beschreven, ben je bij de persoonlijke holding in dienst. Kon je bij een eenmanszaak zelf per keer beslissen hoe veel geld je uit de zaak wou halen om privé van te leven, bij een B.V. heb je een vast salaris.

De belastingdienst heeft een minimaal salaris voor de eigenaar vastgesteld. Hiervan kan je afwijken, als de resultaten van je bedrijf het bijvoorbeeld niet toelaten dat je dit salaris uitkeert. Dat moet je dan wel aangeven bij de belastingdienst. Dit hoop je natuurlijk niet mee te maken met het opstarten van je B.V. .

Het minimale salaris voor een DGA (eigenaar) is in 2017 € 45.000. Daarnaast mag je niet minder verdienen dan je best verdienende personeelslid.

Het feit dat je in dienst bent, betekent ook dat je een salarisadministratie moet hebben. Dit kan je het beste uitbesteden, omdat het erg complex is.

Wat is een managementfee?

Al het geld verdien je in de werkmaatschappij. Maar je wilt geld “naar boven” hebben, dus van de werkmaatschappij naar de holdings. Hiervoor is de managementfee bedoeld. Dit is een vergoeding die je vanuit een holding in rekening brengt aan het onderliggende bedrijf (de dochtermaatschappij). Dit is een vast bedrag, dat staat in de management overeenkomst.

Je stuurt vanaf de holding dus een factuur voor de managementfee, en hierover bereken je ook btw. Dit bedrag moet in ieder geval genoeg zijn om de kosten te dekken. Je moet er je bruto salaris, de administratie- en bankkosten van de holding en andere kosten (bijvoorbeeld een mobiele telefoon) te betalen.

Kun je de managementfee een keer niet betalen? Factureer deze dan wel! Dan kan je het geld alsnog overmaken als je het later wel hebt.

Vaak zien we dat de managementfee factureren en overmaken er niet van komt door de drukte van alle dag. Daardoor loopt btw aangifte vertraging op. Voorkom gedoe door voor het hele jaar een factuur voor iedere maand te maken en in de bank een automatische overboeking in te stellen.

Aan het eind van het jaar..

Bij het opmaken van de jaarrekening, wordt het resultaat van de dochtermaatschappijen meegenomen. De deelneming in de dochtermaatschappij staat als bezitting op de balans, dus aan de linker kant (als “financieel vast activum”). Dit begint met de waarde van de aandelen die je hebt (als je de B.V. zelf hebt opgericht) of de prijs die je hebt betaald voor de aandelen (als je later aandelen hebt gekocht).

Wordt er in de onderliggende B.V. winst gemaakt? Mooi! De aandelen worden meer waard. Hoeveel meer? Dat bereken je door de winst in de dochtermaatschappij vermenigvuldigd met het aandeel. Even een voorbeeld: als er € 10.000 winst is in een B.V. die voor 50 % van jou is, dan wordt de deelneming (10.000 X 50%=)€ 5.000 meer waard. Voor verlies geldt het omgekeerde, maar over het algemeen wordt de deelneming nooit minder waard dan € 1.

Wat is een rekening courant

Het kan weleens gebeuren dat je iets met de verkeerde pinpas betaald. Voor dat soort situaties is er bij B.V.’s een rekening courant (vaak afgekort als rc of r/c). Dit is een lening binnen je bv die twee bijzondere kenmerken heeft:

  1. Hij kan beide kanten op gaan. Je krijgt privé nog geld van de werkmaatschappij, maar een tijdje later kan het door een paar tansacties andersom liggen.
  2. Hij wordt niet gebruikt voor 1 keer een groot bedrag, maar voor veel transacties door de tijd heen.

Blijft de rekening courant altijd klein? Dan is er geen enkel probleem. Komt de rekening courant boven de € 17.000 uit? Dan moet er rente over betaalt worden. De hoogte van de rente staat niet vast, maar hij moet marktconform zijn. De grens van € 17.000 geldt niet alleen bij de jaarafsluiting, ook als de rekening courant een keer € 18.000 halverwege het jaar aantikt moet je rente betalen.

Een hoge rekening courant is niet handig. Daardoor is het geld minder goed gescheiden. Stel de werkmaatschappij krijgt een claim van € 150.000 en op de rekening staat € 60.000, maar in de holding is wel genoeg geld, dan kan de claim in principe niet ten laste van de holding komen. Maar heeft de holding echter nog een schuld van € 100.000 aan de werkmaatschappij, dan kan het wel. En dan draait de holding voor de claim op.

Het is dus verstandig om regelmatig de rekening couranten na te lopen en waar mogelijk af te lossen.

Dividend, je eindejaarsuitkering

Is er in een jaar winst gemaakt? Dan kan je na afloop van het jaar ook dividend uitkeren (zowel aan de B.V.’s als aan jezelf). Dit is een uitkering van winst aan de aandeelhouders.

Over dividend dat je aan jezelf uitkeert betaal je minder belasting dan als je jezelf salaris uitkeert. De belastingdienst weet dat ook, dus die kijkt daar streng naar. Je kan bijvoorbeeld jezelf niet een salaris onder het minimale DGA (Directeur-Groot Aandeelhouder) salaris uitkeren maar aan het eind van het jaar wel dividend uitkeren.

In plaats van het geld over te maken, kan je dividend ook gebruiken om een rekening courant (of een gewone lening) af te lossen.

Bijvoorbeeld: de holding heeft nog een schuld van € 10.000 aan de werkmaatschappij. Als er nu € 10.000 dividend wordt uitgekeerd vanuit de werkmaatschappij aan de holding, kan dat weggestreept worden tegen de schuld.

Vragen?

SFAA heeft veel ervaring met het begeleiden van ondernemers met een B.V. groep. Wil je meer uitleg of advies over het opstarten van je B.V.? Of hulp van onze experts bij het opstellen van de contracten en/of het vaststellen van de managementfee en het salaris? Wij helpen je graag! Meld je aan voor een gratis adviesgesprek of mail naar info@sfaa.nl of bel naar +31 20-2610723