Afstandsverkoop bij wereldbol

Belangrijk bij afstandsverkopen! Deel 1: Drempelbedragen

Wij hebben gemerkt dat er veel onduidelijkheid heerst rondom de btw geldend voor bedrijven bij afstandsverkopen binnen Europa.  In een 4-delige serie blogs zullen wij alle belangrijke punten rondom de btw bij verkopen aan het buitenland bespreken. Een fout is namelijk snel gemaakt en dit kan heel duur uitpakken. In deze eerste blog zullen we de drempelbedragen voor de btw-tarieven in Europa aan je uitleggen.  Allereerst is het belangrijk om precies te weten wat drempelbedragen zijn en waarom ze überhaupt bestaan.

Wat zijn drempelbedragen?

Een drempelbedrag is een bedrag wat minimaal overschreden moet worden om (in dit geval) een afwijkend btw tarief te hanteren met verkopen, zoals de belastingdienst ons vertelt. Drempelbedragen zijn in het leven geroepen om te voorkomen dat bij één of enkele afstandsverkopen de verkoper zich moet laten registreren in het desbetreffende land. Binnen Europa worden natuurlijk verschillende btw-tarieven gehanteerd in elk land. Wanneer je over het drempelbedrag gaat moet je het tarief van het desbetreffende land hanteren voor de verkopen in dat land, dit doe je door een apart btw-nummer aan te vragen voor dit land. Wanneer je onder het drempelbedrag van dit land blijft is dit nog niet nodig. Tot aan de drempelbedragen wordt namelijk het Nederlandse btw-tarief aangehouden.  Als jouw verkopen boven het drempelbedrag uitkomen dan wordt het tarief van het land van de koper aangehouden. Het is heel belangrijk dat je als ondernemer die over de grens verkoopt de drempelbedragen goed weet en dat je in de gaten houdt of je over het drempelbedrag heen gaat. Wanneer je namelijk over het drempelbedrag heen gaat en niet de verandering van het btw-tarief doorvoert kan dit uitmonden in een fikse boete! Wees hier dus heel erg secuur mee!

Hoe hoog zijn deze drempelbedragen 2020?

De tabel hieronder geeft aan wat de drempelbedragen afstandsverkopen 2020 zijn, wat het hoge en wat het lage tarief is voor verkoop in de Europese unie. Dit geldt enkel voor verkoop aan particulieren. Bij verkoop tussen bedrijven (met een geldig btw-nummer) moet er met een 0% tarief worden gerekend. De BTW geldt dus voor verkoop in het buitenland aan een particulier. De levering moet dan in Nederland worden aangegeven met de btw-aangifte. Naast een btw-aangifte moet men ook een ICP aangifte indienen. Dit is een aangifte van al je intracommunautaire prestaties (ICP’s).

Een ander heel belangrijk en vaak vergeten aspect bij het verkopen in het buitenland is dat sommige producten die in Nederland bijvoorbeeld een hoog btw-tarief hebben in het buitenland een laag btw-tarief hebben. Of gevaarlijker nog is wanneer dit andersom is, dit zul je heel erg merken in je winstmarge en in het ergste geval zal dit ervoor zorgen dat verkopen aan het buitenland je geld kost in plaats van oplevert. Controleer dus goed of het product wat jij verkoopt in een ander tarief valt dan in Nederland.

Het btw percentage voor een onderneming die buiten de EU verkoopt is 0%, je moet dan wel bewijzen dat je goederen de EU hebben verlaten. Dit kan door middel van een vrachtbrief, factuur of bijvoorbeeld een douanedocument.

Wat gebeurt er wanneer je onder het drempelbedrag blijft met de afstandsverkopen in het desbetreffende land? Dat is heel simpel, dan wordt volgens Nederlandse tarieven de btw in rekening gebracht.

Voorbeeld berekeningen

Stel, je hebt een webshop in de verkoop van fotolijsten, deze verkoop je al jaren in Nederland. Maar sinds een aantal jaar heb je via je webshop je speelveld vergroot naar Duitsland en Hongarije. Hoe gaat deze uitbreiding met afstandsverkopen eruit zien met betrekking op je belastingen?  

Jaar 1

In je eerste jaar dat je verkopen doet in het buitenland verkoop je voor:

  • 15.000 euro over de grens in Hongarije
  • En voor 35.000 euro aan producten wordt vervoerd naar Duitsland. 

Voor beide landen geldt dat dit onder het drempelbedrag zit, het Nederlandse btw-tarief wordt dus aangenomen. De btw van je webshop verandert dus niet.

Jaar 2

Jaar 2 gaan de verkopen in het buitenland door het dak heen! Iedereen in Hongarije en Duitsland wilt een fotolijst. Hierdoor is de

  • Omzet in Hongarije gestegen naar 60.000 euro
  • In Duitsland zijn voor 130.000 euro aan fotolijsten verkocht.

De kosten blijven nog steeds 50% van de omzet. Maar deze verandering betekent wel dat nu voor beide landen het drempelbedrag voor afstandsverkopen overschreden wordt. De btw-tarieven van de desbetreffende landen moeten dus worden aangehouden als btw voor de webshop. Voor Hongarije zul dit 27% zijn, in Duitsland hanteren ze een tarief van 19%.

Jaar 3

In jaar 3 wordt exact dezelfde omzet gedraaid het enige verschil is dat de meeste verkopen nu in Hongarije plaats hebben gevonden:

  • Hongarije 130.000 euro
  • Duitsland 60.000 euro

In Hongarije ligt het belastingtarief een stuk hoger dan in Duitsland. In de berekeningen is dan ook te zien dat de winstmarge is gedaald met 2.95% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Voorbeeld berekening van drempelbedragen

Dit laat zien hoe belangrijk het is dat je de kostprijs en het btw-tarief weet en verwerkt in je bedrijfsvoering. Zo kom je nooit voor ongewenste verrassingen te staan wanneer je terugkijkt op je winst of winstmarge.

Als je hier niet goed naar hebt gekeken, een verkeerde berekening hebt gemaakt of niet zorgvuldig met de cijfers bent om gegaan, kan dit voor onvoorziene kosten en dus veel problemen in jouw onderneming zorgen. Denk maar eens aan het bedrag wat je moet ophoesten wanneer je de belasting moet betalen en je de btw-tarieven niet goed hebt doorgevoerd in je berekeningen. Wees dus erg zorgvuldig met je berekeningen en reken het btw-tarief door op je winstmarge om verrassingen te voorkomen!

Lukt het niet om hier zelf uit te komen of wil je voor de zekerheid checken of je het zelf allemaal goed doet? Schakel 1 van onze financiële rekenwonders in om jou te helpen. We zijn er om jou verder te helpen groeien! Neem contact op door te bellen naar +31 20-2610723 of mail naar info@sfaa.nl.