crowdfunding-3158320_1280

Als ondernemer kan het soms lastig zijn om kapitaal te vinden om te investeren. Een bank gaat niet altijd een lening met jou aan, of soms wil je zelf geen bancaire lening aangaan. Tegenwoordig kan er zonder het gebruik van een bank vrij makkelijk kapitaal worden opgehaald, namelijk door middel van crowdfunding. In deze blog staan een aantal belangrijke punten omtrent crowdfunding voor jou als ondernemer opgesteld, roept dit artikel vragen bij je op? Neem contact op met ons!

Wat is crowdfunding:

Het woord zegt het eigenlijk al, Crowd = menigte, funding= financiering. Het is dus het vragen van een financiering aan een groep individuele investeerders. Je zoekt via een online platform naar mensen die in jouw plan willen investeren.

Steeds populairder:

Crowdfunding is nu al een tijdje bekend als een manier om financieringen op te halen en wordt steeds populairder. Dit is te zien aan het totaal bedrag wat jaarlijks in Nederland wordt opgehaald aan crowdfunding. De KvK verteld ons het volgende:  In 2012 was dit bedrag nog maar 14 miljoen euro, in 2016 lag dit bedrag al op 170 miljoen euro, in 2019 ligt dit bedrag op 424 miljoen euro. Verwacht wordt ook dat deze groei zal standhouden.

Voordelen crowdfunding voor ondernemers

Wat zijn de voordelen van crowdfunding voor jou als ondernemer, we hebben er een aantal voor je opgesteld.

  • Alternatief voor een financiering bij de bank

Banken hebben nog steeds een stevige rem op de kredietverlening. Het komt regelmatig voor dat projecten door de bank als niet interessant (genoeg) of te risicovol worden bestempeld, wel door crowdfunding worden gefinancierd. Een combinatie tussen een reguliere financiering bij de bank en een crowdfunding is geen uitzondering op de regel. Voorbeeld: wanneer er voor 75% een crowdfunding is opgehaald kan de resterende 25% worden opgevuld door een bancaire lening. Hierdoor kan het aantrekkelijk zijn om crowdfunding te kiezen voor ondernemers.

  • Erg effectief als marketingtool

Allereerst is crowdfunding een goede manier om te kijken, of het publiek achter jouw idee staat, wanneer er genoeg wordt opgehaald om het plan te realiseren weet je dus dat er genoeg mensen achter jouw idee staan. Wanneer je crowdfunding genoeg kapitaal ophaalt heeft het waarschijnlijk ook al veel aandacht gehad op het platform waarop je de crowdfunding voert. Zo kun je dus erg veel aandacht genereren voor je onderneming. Zo verhoogt crowdfunding de branding en identity van je onderneming.

  • Snelle manier om een financiering te realiseren

Een financiering realiseren bij een bank kan soms erg lang duren, een crowdfunding kan velen malen sneller in zijn werk gaan. Wanneer je een goed idee hebt en al snel aandacht krijgt van de crowd kan de financiering op een korte termijn rond zijn, dit in tegenstelling tot traditionele vormen van financieringen.

  • Een crowdfunding is laagdrempelig voor investeerders

Bij een crowdfunding kan een investering al vanaf een paar euro. Het vinden van 1 investeerder voor een groot bedrag kan lastig zijn, maar bij crowdfunding kunnen meerdere mensen een kleinere bijdrage doen. Dit maakt het makkelijker om investeerders te overtuigen met je in zee te gaan.

  • Connectie tussen investeerder en onderneming

Crowdfunding biedt de mogelijkheid voor investeerders om meer betrokken te zijn bij de creatie van een product of project. Investeerders hebben meer zeggenschap in het project.

Nadelen crowdfunding

Een crowdfunding kan soms complexer uitkomen dan een bancaire lening, wanneer er een grote hoeveelheid aandeelhouders is bijvoorbeeld, dan zijn er veel mensen die wat te zeggen hebben over jouw onderneming.

Een crowdfunding is een lening, wanneer je dit aangaat ben je verantwoordelijk voor het geleende bedrag. Mocht je failliet gaan ben je persoonlijk aansprakelijk voor dit bedrag.

Ook is een crowdfunding een erg intensief proces, je moet je campagne tot in de puntjes uitdenken. Hoe ga je de campagne opzetten? Welk platform kies je? Hoe pak je de promotie aan? Hier gaat erg veel voorbereiding inzitten. Als je dit goed doet levert het je direct veel aandacht op, maar hier gaat dus veel tijd in zitten.

Vragen?

Wekt dit artikel nou vragen bij je op? Crowdfunding voor ondernemers is niet altijd aantrekkelijk, wil je weten hoe dit voor jouw onderneming is? Neem dan contact op met ons! Doe dit via info@sfaa.nl of bel naar +31 20-2610723. Wij kunnen je verder helpen!