De fiscale opruiming beginnen in 2015?
De fiscale opruiming beginnen in 2015?

Alle ondernemers kennen een bewaarplicht. Bepaalde documenten van uw boekhouding zult u (langdurig) moeten bewaren, dan de anderen. Wilt u weten wanneer u eindelijk die stapels papieren kunt weggooien, zonder dat het nare gevolgen heeft voor uw bedrijf? En waar moet u rekening mee houden? SFAA heeft het voor u uitgezocht.

Standaard termijn

Er wordt een standaard termijn van 7 jaar gehanteerd. Maar hier zijn ook uitzonderingen voor. De volgende stukken zullen minstens 7 jaar bewaard moeten worden:

  • Grootboek
  • Debiteuren- en crediteurenadministratie
  • Voorraadadministratie
  • In- en verkoopadministratie
  • Loonadministratie

Een aantal zaken zult u toch langer moeten bewaren voor de btw verantwoording. Bijvoorbeeld de administratie van uw bedrijfspand, omdat het herzieningstermijn hiervoor 10 jaar is.

Vernietigen op de juiste manier!

Het is belangrijk dat u uw administratie zorgvuldig vernietigd, wanneer het bewaartermijn is verstreken. Versnipper uw documenten of laat het door een professioneel bedrijf ophalen.

Geen rekening houden met het bewaarplicht

U bent verplicht de nodige stukken aan te leveren wanneer de belasting inspecteur ernaar vraagt. Kunt u de stukken niet meer aanleveren, dan wordt er een aanslag op gelegd op basis van een schatting. Deze is meestal niet heel laag!

Heeft u meer vragen over het bewaarplicht of heeft u hulp nodig bij het opruimen van uw administratie, neem dan vrijblijvend contact met ons op via 020-2610723 of info@sfaa.nl. SFAA helpt u graag!

De fiscale opruiming beginnen in 2015?