De fiscale opruiming beginnen in 2015?
Alle ondernemers kennen een bewaarplicht. Bepaalde documenten van uw boekhouding zult u (langdurig) moeten bewaren, dan de anderen. Wilt u weten wanneer u eindelijk die stapels papieren kunt weggooien, zonder dat het nare gevolgen heeft voor uw bedrijf? En waar moet u rekening mee houden? SFAA heeft het voor u uitgezocht.
Standaard termijn
Er wordt een standaard termijn van 7 jaar gehanteerd. Maar hier zijn ook uitzonderingen voor. De volgende stukken zullen minstens 7 jaar bewaard moeten worden:
- Grootboek
- Debiteuren- en crediteurenadministratie
- Voorraadadministratie
- In- en verkoopadministratie
- Loonadministratie
Een aantal zaken zult u toch langer moeten bewaren voor de btw verantwoording. Bijvoorbeeld de administratie van uw bedrijfspand, omdat het herzieningstermijn hiervoor 10 jaar is.
Vernietigen op de juiste manier!
Het is belangrijk dat u uw administratie zorgvuldig vernietigd, wanneer het bewaartermijn is verstreken. Versnipper uw documenten of laat het door een professioneel bedrijf ophalen.
Geen rekening houden met het bewaarplicht
U bent verplicht de nodige stukken aan te leveren wanneer de belasting inspecteur ernaar vraagt. Kunt u de stukken niet meer aanleveren, dan wordt er een aanslag op gelegd op basis van een schatting. Deze is meestal niet heel laag!
Heeft u meer vragen over het bewaarplicht of heeft u hulp nodig bij het opruimen van uw administratie, neem dan vrijblijvend contact met ons op via 020-2610723 of info@sfaa.nl. SFAA helpt u graag!