De 5 groeifasen van een bedrijf

De top 5 groeifasen voor jouw bedrijf!

Een bedrijf kan zich in verschillende groeifasen bevinden. Wat zijn deze specifieke groeifasen en wat zijn de pijnpunten in deze fasen? Lees het in onderstaande SFAA blog over de 5 groeifasen van een bedrijf!

Pioniersfase (minder dan 8 werknemers)

De pioniersfase, ook wel bekend als de opstartfase, is de fase waarin de ondernemer de meewerkende voorman is. Het is allemaal nog niet zo officieel als dat je uiteindelijk wilt. In de pioniersfase spelen de product- en marktgerichtheid een flinke rol en is er veel sprake van creativiteit en energie.

Het team, zover er al een team is, richt zich vooral op strategie en positionering. Het doel is dan ook om bestaansrecht van het bedrijf te creëren.

Er komt een punt in de pioniersfase van het bedrijf dat er pijnpunten ontstaan. Een pijnpunt kan bijvoorbeeld zijn dat niet alle onderdelen van het bedrijf voldoende ontwikkeld raken, niet alle afdelingen lopen even ver qua ontwikkeling. Dit zorgt uiteindelijk voor verdere problemen.

In de pioniersfase vind er uiteraard ook groei plaats. Om op deze groei in te spelen moet er vaak nieuw personeel aangenomen worden, het is noodzakelijk dat nieuwe personeel competent is voor de functie. Is er geen sprake van competent personeel, dan moet er geïnvesteerd worden in opleidingen en trainingen, anders kan er ontevredenheid ontstaan.

Organisatiefase (8 tot 25 medewerkers)

Nadat de pioniersfase doorstaan is, voelt de ondernemer de behoefte om een organisatie op te bouwen. Dit is vaak het geval vanaf het moment dat er 8 werknemers werkzaam zijn binnen het bedrijf.

Het opbouwen van een organisatie wordt vaak wel meer in het achterhoofd gehouden, dan dat het werkelijk op de voorgrond aanwezig is als een primaire bezigheid. De ondernemer is namelijk steeds meer bezig met het opstarten en vastleggen van allerlei managementprocessen.

Er kan gezegd worden dat er meer sprake is van formaliteit in de organisatiefase ten opzichte van de pioniersfase. Ondanks de formaliteit, kunnen er nog steeds groeipijnen ontstaan.

Zo kan het zijn dat de kosten te hoog worden en/of dat er onvoldoende in kaart is gebracht welk type medewerker en nodig is, hierdoor kan er een verkeerde werknemer aangenomen worden.

Managementfase (25 tot 50 medewerkers)

De managementfase. In deze fase staat de ondernemer er niet meer alleen voor, dit is terug te zien in het aantal medewerkers. De managers doen in deze fase het werk dat de ondernemer voorheen zelf op probeerde te pakken. Het werk van de managers is voornamelijk op financieel en IT-gebied terug te zien.

Het werk van de ondernemer is nu dus overgedragen aan de manager die deze functie hoogstwaarschijnlijk fulltime vervuld. De managementfase is net als de voorgaande fasen, vrij ingewikkeld. Er is dan ook sprake van meer drukte, toenemende kosten, kleinere marges en hogere complexiteit.

Delegeerfase (50 tot 150 medewerkers)

Het managementteam is vanaf 50 medewerkers vaak compleet. Wanneer dit het geval is, belandt het bedrijf in de delegeerfase. In deze fase moet de ondernemer de meest beslissingen over laten aan zijn team, dit is vaak lastig om te doen. Het is de taak aan de ondernemer om te gaan leiden in plaats van te gaan managen. Hier zijn namelijk andere mensen voor in dienst genomen!

Standaardisatiefase (meer dan 150 medewerkers)

De laatste fase, de standaardisatiefase, is de optimale fase om in te groeien. Om deze groei door te maken, is het wel nodig om te standaardiseren. Het moeilijke in deze fase is de schaalbaarheid en de standaardisatie. Dit moet gebeuren zonder bureaucratie. De ondernemer houdt zich bezig met de toekomst van de organisatie.

Advies nodig over de groeifase van jouw bedrijf?

Weet je niet zeker in welke groeifase jouw bedrijf zich bevindt? En wil je advies over wat de beste strategie is om te hanteren in deze specifieke fase? Neem dan contact op met SFAA voor een adviesgesprek! We zijn te bereiken via info@sfaa.nl of te bellen op +31 20 26 10 723. SFAA is here to help!