De WKR in 2022, met de ingang van 2022 is de werkkostenregeling verlaagd. De werkkostenregeling, ook wel WKR, bestaat sinds 7 jaar. De regeling is 7 jaar geleden ingesteld om ondernemers op een voordelige wijze vergoedingen aan hun werknemers te kunnen laten doen.
Door de coronamaatregelen, en de extra vergoedingen die ondernemers aan hun werknemers moesten doen hierdoor, was de WKR-regeling verhoogd. Deze verhoging van de WKR is per 1 januari 2022 terug verlaagd. Ook zijn er een aantal aanpassingen in de gerichte vrijstellingen die jou als ondernemer de mogelijkheid geven om voordeliger aan je werknemers te vergoeden. In deze blog lees je wat er is veranderd en hoe jij hier als ondernemer gebruik van kunt maken.
Wat houdt de WKR in?
De WKR, kort voor werkkostenregeling, is een regeling die vergoedingen en verstrekkingen richting het personeel voordeliger maakt.
Onder de WKR kun je maximaal 1.7% van de totale loonsom tot €400.000, en 1.18% over het bedrag boven de €400.000 besteden aan onbelaste vergoedingen voor je werknemers.
Dit is de ‘vrije ruimte’. Hierin kun je ‘vrij’, dus zonder dat je loonbelasting hoeft te betalen, vergoeden aan de werknemers. Ga je de vrije ruimte te boven, dan betaal je een eindheffing van 80%.
De vrije ruimte van de WKR kun je zelf indelen, je kunt hier bijvoorbeeld kerstpakketten, bedrijfsfeestjes, bedrijfsuitjes, verjaardagscadeaus en bonussen in onderbrengen. Let wel op, bonussen mogen tot €2400 per jaar worden verstrekt. Hierboven kunnen ze extra worden belast, omdat alle vergoedingen tot €2.400 als gebruikelijk worden aangemerkt. Vergoedingen boven €2.400 dienen gebruikelijk te zijn.
Onder de werkkostenregeling vallen ook gerichte vrijstellingen, dit is bijvoorbeeld een thuiswerkvergoeding, reiskostenvergoeding of arbovergoedingen. Lees alle gerichte vrijstellingen hier.
Grootste verandering WKR in 2022
De grootste verandering die de WKR in 2022 doormaakt is dat de werkkostenregeling van 3% van de loonsom terug wordt geschroefd naar 1.7% van de loonsom.
In de afgelopen 2 jaren stond dit percentage door de COVID-crisis op 3%, omdat werkgevers op deze manier meer aan hun werknemers konden vergoeden. Dit was bedoeld om te compenseren voor vergoedingen, bijvoorbeeld voor een thuiswerkplek.
Nu de COVID-crisis langzaamaan op zijn retour lijkt te zijn is er besloten om met de andere tegemoetkomingen ook de WKR terug richting het oorspronkelijke niveau te veranderen.
Thuiswerkvergoeding
Onder de WKR in 2022 vallen ook gerichte vrijstellingen, deze gerichte vrijstellingen gaan niet ten koste van de vrije ruimte van de WKR. Onder deze gerichte vrijstellingen valt sinds dit jaar ook de thuiswerkvergoeding. Als werkgever kun je je werknemer €2 per dag thuiswerken vergoeden. Deze thuiswerkvergoeding is om te compenseren voor de extra kosten die de werknemer heeft als hij thuis werkt (koffie, verwarming, licht, wc-papier).
Doordat de thuiswerkvergoeding per dag thuiswerken kan worden uitgekeerd kan er ook gemakkelijk hybride worden thuisgewerkt. Er is dus geen standaard maandelijkse vergoeding, de vergoeding hangt af van het werkelijke aantal dagen dat vanuit huis wordt gewerkt.
Thuiswerken en reiskostenvergoeding
De reiskostenvergoeding blijft in 2022 ook in de WKR vallen, onder de gerichte vrijstellingen. Ondanks de verschuiving van het vele thuis- en hybridewerken is er nog steeds een onbelaste reiskostenvergoeding mogelijk. Wel moet er gekozen worden tussen de onbelaste thuiswerkvergoeding of een onbelaste reiskostenvergoeding. Op het moment dat er vanuit huis wordt gewerkt hoeven er natuurlijk geen reiskostenvergoeding wordt betaald, en vice versa.
Conclusie WKR in 2022
Als conclusie kunnen we trekken dat de WKR in 2022 bijna weer terug gaat naar hoe het voor de COVID-crisis was. Een lager percentage dan 3% van de loonsom wordt weer aangehouden. Verder is er een verandering in de gerichte vrijstelling, hier is namelijk de thuiswerkvergoeding bij gekomen.
Heb je vragen over hoe je de WKR zo voordelig mogelijk kunt besteden? Of over hoeveel vrije ruimte jij nog in je WKR hebt? Neem contact met ons op! SFAA is here to help! Stuur ons een mailtje op info@sfaa.nl, liever direct iemand spreken? Bel dan naar +31 20 26 10 723.