oninbare btw

Eerste hulp bij oninbare vorderingen: proces versoepeling 2017

Grote kans dat u de volgende situatie herkent. U levert een dienst of product aan uw klant, maar om welke reden dan ook voldoet de klant (deels) niet aan het betalen van de factuur. Dat is vervelend, temeer omdat u wel btw heeft afgedragen aan de Belastingdienst. Gelukkig kan de btw over deze oninbare vorderingen worden teruggevraagd, en zal dit proces vanaf 1 Januari 2017 waarschijnlijk eenvoudiger worden. 

Wanneer is een vordering oninbaar en hoe vraagt u de btw terug?

Op het moment dat u zeker weet dat de klant de factuur niet (geheel) zal voldoen – bijvoorbeeld bij een faillissement – kunt u dit bij de Belastingdienst aangeven.

U stuurt een brief naar uw belastingkantoor op het moment dat duidelijk is dat uw factuur niet voldaan zal worden. Stuur bij deze brief de volgende informatie mee:

  • Gegevens waaruit blijkt dat de afnemer niet heeft betaald en niet zal betalen
  • Naam en adres van de afnemer
  • Datum en factuurnummer
  • Het niet voldane factuurbedrag
  • En het btw-bedrag dat u wilt terugvragen.

Het handigst is natuurlijk om een kopie van de daadwerkelijke factuur op te sturen, indien deze gegevens erop staan.

Wat als u de vordering heeft laten overnemen?

Bij een zogeheten ‘factoorovereenkomst’ laat u de vordering door een andere partij overnemen. U kunt deze ‘factoor’ machtigen om de btw terug te vragen, of u ondertekent het verzoek om teruggaaf voor de factoor.

Wijziging 2017

Het huidige proces wordt als omslachtig ervaren door ondernemers, aangezien het moeilijk te bewijzen kan zijn dat een klant de factuur niet zal betalen. In het geval van een faillissement is het bewijs duidelijk, maar in andere gevallen zal de informatie moeten blijken uit correspondentie met een incassobureau of de klant. Gelukkig heeft de staatssecretaris van Financiën op Prinsjesdag een wetsvoorstel ingediend om deze bewijsplicht te verlichten. Als dit voorstel wordt aangenomen, zal per 1 januari 2017 het proces wijzigen. Een grote verandering is dat er van uit zal worden gegaan dat vorderingen ouder dan een jaar per definitie oninbaar zijn. Ondernemers zullen de btw over deze oninbare vorderingen kunnen terugvragen in de reguliere periodieke btw-aangifte, in plaats van de huidige eenmalige schriftelijke aanvraag. Dit zal het proces een stuk sneller en gestructureerder maken voor de ondernemer!

Meer weten

Wilt u meer weten over het terugvragen van btw over oninbare vorderingen, heeft u vragen over hoe om te gaan met een oninbare factuur of heeft u een algemene vraag? Neem dan vandaag nog contact op met een van onze professionals. U kunt ons bellen op het nummer 020-2610723 of een email sturen naar info@sfaa.nl.