Annelie Snijder SFAA

Dankjewel Accountancy Vanmorgen & Frans Heitling voor dit leuke artikel:)!

Annelie Snijder SFAA: Van mappenklant naar bedrijf in je broekzak

Elk kantoor krijgt de klanten die het verdient 1. Annelie Snijder SFAA; Van mappenklant naar bedrijf in je broekzak

Annelie Snijder SFAA SFAA | Financieel Administratiekantoor & AdviesEerste aflevering van een korte serie over 6 kantoren. SFAA is de eerste, 5 jaar geleden begonnen. Niet door een accountant maar door bedrijfskundige Annelie Snijders. Op de vraag: Accountancy is nog steeds een mannenwereld. Heb je daar last van?  Komt een kort maar krachtig antwoord: ‘Nee. Ik denk eerder dat het een voordeel is!’

Gewoon, jaarrekeningen, fiscale aangiftes, management rapportages, realtime inzicht in je financiën, proces optimalisatie bij de klant en binnen het kantoor. Maar dan wel met een nadruk op MKB’ers met groeiambitie. Starters en scale ups en die state of the art, digitaal en in de cloud servicen. Moderne, hippe bedrijven. Vanuit een kantoor gevestigd binnen de Amsterdamse grachtengordel.

Annelie Snijders’ kantoor bestaat nu 5 jaar en is een van zes genomineerden voor de Exact Cloud Award. Van huis uit is zij bedrijfskundige (RUG Groningen en daarna nog een master financial management aan de Amsterdamse VU). SFAA is in essentie een administratiekantoor. ‘Ondernemers gedoe uit handen nemen en je met de klant bemoeien over hoe zij hun bedrijf organiseren, sparren, samen beter worden. Administratie vindt niemand leuk, maar het moet wel goed geregeld zijn.’
Zeggen dat je dat doet is niet genoeg. Het #hoedanprecies is erg belangrijk. ’Laagdrempelig, iedereen kan zo even binnenlopen, nabellen voor de BTW-aangifte wanneer die er weer aankomt. Maar ook de diverse systemen die een onderneming in huis heeft aan elkaar koppelen. Of nieuwe systemen Annelie Snijder SFAA SFAA | Financieel Administratiekantoor & Adviesimplementeren.  Voorraadsystemen, kassasystemen, salarissystemen, rapportagetools, gekoppeld aan elkaar en vervolgens aan de accounting software zodat alles vele malen slimmer functioneren. Dat zorgt ervoor dat transacties veel eenvoudiger kunnen worden verwerkt en alles makkelijk in Exact kan worden ingelezen.’

Zij wil het anders doen. ‘Met de klant meedenken, je bemoeien met hoe zij hun bedrijf organiseren doen maar weinig kantoren. In kassasystemen knopjes aanmaken om dingen te regelen? Wij regelen zelf op afstand de koppelingen, waardoor de rapportages ook direct kloppen. Win-win dus. We hebben de inlogcodes en kunnen vaak alles op afstand voor de klant regelen.’

Op de site van het kantoor worden een flink aantal klanten genoemd. Geen grote bedrijven, maar ook geen éénpitters of ZZP’ers. Dat zijn nadrukkelijk segmenten waar het kantoor zich niet op richt.
‘Wanneer een onderneming 5 tot 10 mensen in dienst heeft kun je leuk meedenken met de ondernemer. Dan kunnen we de salarisadministratie oppakken en  managementrapportages verzorgen. Bij kleinere ondernemingen zijn de vragen vaak standaard en bij grotere ondernemingen zit je vaak niet meer bij de ondernemer aan tafel, waardoor je ideeën niet direct de volgende dag kunnen worden uitgevoerd.’

Annelie Snijder is nu 5 jaar bezig, inmiddels met zo’n 7 fte’s met een gemiddelde leeftijd van 28. ‘Inmiddels hebben we afscheid genomen van onze mappenklanten. Die doen we niet meer.  We brengen nieuwe klanten wel van old school naar new school. Dat vinden zij prachtig. Hebben ze in een keer hun hele bedrijf in de broekzak.’

Accountancy is nog steeds een mannenwereld. Heb je daar last van?

‘Nee. Ik denk eerder dat het een voordeel is. De financiële wereld is nog steeds een mannenwereld, als niet-timide vrouw kun je daar voordeel mee behalen. Ik ben extravert, direct en no-nonsense. Dat slaat denk ik aan. We hebben niet voor niks de hashtag #happyfinance!’
Alleen naar de cijfers kijken vindt zij niet meer voldoende. ‘Goed kunnen boekhouden en alleen maar naar de cijfers kijken is niet genoeg. Met alleen accountants aan boord ga je niet overleven. ICT-kennis en echte kennis van de onderneming je klant is minstens zo belangrijk.’

Toekomstperspectief

Groei is een nadrukkelijke ambitie. Zij stelt dan ook dat het vinden van klanten – zeker in Amsterdam waar heel veel ondernemingen bij de KvK staan ingeschreven – niet het grootste probleem is. ‘Happy customers,’ klanttevredenheid telt wel. Zij zoekt ondernemers die willen groeien. Groei mag dan ook wel breder gezien worden dan alleen maar omzet. ‘Kijk ook naar de kwaliteit, de persoon van de ondernemer zelf en de slagen die vaak snel te maken zijn.’

SFAA werkt op basis van abonnementen. Dat maakt de prijsstelling voorspelbaar. Klanten weten altijd van tevoren hoeveel iets kost.


Enthousiast geworden? Bel gerust even naar SFAA voor een gratis intake of plan direct een kennismakingsgesprek in! 020 26 10 723. Mailen kan natuurlijk ook: info@sfaa.nl.