Belasting voor makelaars en taxateurs

Als makelaar kun je veel belasting besparen door slim gebruik te maken van de fiscale regels en voordelen die specifiek zijn voor ondernemers. Door slim te ondernemen kun je namelijk al snel honderden euro’s besparen met je belastingen. In deze blog lees je hoe jij als makelaar gemakkelijk extra kunt besparen op je belastingen.

Hoe kun je besparen op je belasting als makelaar?

Gebruik de juiste rechtsvorm: Kies de juiste rechtsvorm voor je bedrijf, bijvoorbeeld als een eenmanszaak of BV. Dit kan je helpen om bepaalde kosten en uitgaven fiscaal af te trekken. Welke rechtsvorm het voordeligst is is afhankelijk van de situatie en hangt van veel factoren af.

Zakelijke uitgaven: Alle zakelijke uitgaven, zoals kantoorkosten, reiskosten en verkoopmateriaal, zijn aftrekbaar voor de belasting. Het is belangrijk om deze uitgaven nauwkeurig te registreren en te bewijzen.

Investeringen in je bedrijf: Als makelaar kun je investeren in materialen en andere activa die nodig zijn om je bedrijf te helpen groeien. Zo kunnen de aankoop van nieuwe software of meubels ervoor zorgen dat je efficiënter werkt. Deze investeringen kun je als aftrekpost gebruiken voor de belasting, waardoor je sommige kosten vermindert en kunt besparen.

Digitale administratie: Een digitale administratie is niet alleen handiger, veiliger en efficiënter, maar geeft je ook nog eens extra inzichten. Een online boekhoudsoftware als Exact online kan worden gekoppeld aan je bank waardoor een groot gedeelte van de administratie kan worden geautomatiseerd. Daarnaast bieden de handige apps je inzichten die je met een fysieke administratie niet kunt krijgen. Zo weet je precies wat de financiële gezondheid van je onderneming is. 

Pensioenregeling: Je kunt verschillende vergoedingen krijgen voor je pensioenvoorzieningen, die als aftrekpost kunnen worden gebruikt bij de aangifte inkomstenbelasting. Deze vergoeding mag maximaal 1/30e van je salaris bedragen. Naast de fiscale voordelen is het ook goed om al je financiële toekomst vast te leggen door middel van een gezonde pensioenvoorziening.

Door deze tips toe te passen, kun je als makelaar veel belasting besparen en meer winst maken. Het is belangrijk om te onthouden dat elke situatie uniek is en dus ook een opmaat gemaakte aanpak vereist om het ultieme voordeel te behalen.

Waarom zijn deze tips speciaal voor makelaars?

Als makelaar zijn het gros van je transacties digitaal, dit maakt het koppelen en verwerken van de administratie in een digitale omgeving extra makkelijk. Daarnaast zijn er veel manieren om als makelaar te besparen met je administratie en voordelen te behalen middels het gebruiken van tegemoetkomingen en handige regelingen.

Bij SFAA zijn we gespecialiseerd in administraties van makelaars. Dit doordat wij verschillende makelaarskantoren in onze klantenkring hebben voor wie we elk jaar grote voordelen behalen. Geïnteresseerd in hoe jij kunt besparen met je onderneming? Download de tien gratis boekhoudtips (onder de blog te vinden) of neem contact met ons op!

Belang van een goede boekhouder als makelaar

Onze boekhouders die ervaren zijn in het vastgoed weten precies waar je op moet letten bij het ondernemen. Je boekhouder adviseert aan welke regels je moet voldoen, welke ondernemersregelingen er voor je gelden en welke belangrijke aandachtspunten er zijn voor ondernemers in de vastgoedsector. Op deze manier kan je boekhouder je vooruit helpen met de juiste adviezen en inzichten. Als de boekhouder kansen ziet of als er nieuwe regelgevingen zijn die van invloed kunnen zijn op je vastgoedonderneming, dan zal de boekhouder proactief contact met je opnemen daarover. Ben je al een tijdje als makelaar aan het werk? Laat dan eens je financiële zaken controleren door één van onze professionele boekhouders. Wellicht zie je gunstige aftrekposten of unieke potenties over het hoofd. Interesse? Neem contact met ons op! Direct iemand spreken? Bel naar +31 20 26 10 723!