NOW 2.0

Omzetverlies berekenen door de coronacrisis

Het kabinet heeft al meerdere maatregelen aangekondigd om de gevolgen van de crisis (deels) op te vangen. Eén van deze maatregelen is de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Deze maatregel vervangt de werktijdverkorting, deze regeling werd niet meer geschikt bevonden voor de huidige crisis.

NOW
Afgelopen week werden we overspoeld met vragen van ondernemers over COVID-19 en waar zij in hun situatie recht op hebben. Vooral veel vragen omtrent de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Eén van deze vragen was: hoe bereken ik mijn omzetverlies ter voorbereiding op de aanvraag voor de Noodmaategel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). We zullen stap voor stap uitleggen hoe je dit berekent.

Voorwaarden NOW
Er zijn meerdere voorwaarden verbonden aan deze maatregelen. Lees hier meer over deze voorwaarden en wat de NOW daadwerkelijk inhoudt. De belangrijkste voorwaarde is dat de aanvrager minimaal 20% omzetverlies verwacht als gevolg van de coronacrisis. Is dit het geval, dan krijgt de onderneming drie maanden een tegemoetkoming in de loonkosten, met eventueel nog een verlening van drie maanden. De precieze voorwaarden voor een verlening zijn nog niet bekend.

Hoogte tegemoetkoming
De hoogte van de tegemoetkoming is afhankelijk van de hoogte van het omzetverlies. Als 100% van de omzet is weggevallen, is de tegemoetkoming 90% van de loonsom. Bij het wegvallen van 50% van de omzet, is dit 45% van de loonsom. En bij 25% omzetverlies, is de tegemoetkoming 22,5% van de loonsom. Lees hier meer over de hoogte van de tegemoetkoming inclusief voorbeeld.

Stappenplan

Er zijn drie stappen nodig om je omzetverlies te berekenen door het coronavirus.

  1. Verwachte omzet berekenen zonder het coronavirus.
  2. Verwachte omzet berekenen met het coronavirus.
  3. Omzetverlies berekenen

Stap 1: Verwachte omzet bepalen zonder het coronavirus.
Er zijn verschillende manieren om je verwachte omzet te bepalen als het coronavirus er niet was geweest. Eén van deze manieren is om uit te gaan van de begroting die je wellicht aan het begin van het jaar hebt gemaakt voor 2020 ter ondersteuning van de besturing van de onderneming. Heb je geen begroting gemaakt of is deze te oud? Bepaal je verwachte omzet aan de hand van de gerealiseerde omzet van de afgelopen 6-12 maanden. Houd hier rekening met een aantal zaken:

  • Is je omzet de afgelopen 6-12 maanden redelijk stabiel gebleven? Neem de gemiddelde omzet en trek deze door naar de komende maanden.
  • Zit er een stijgende of dalende lijn in je omzet de afgelopen 6-12 maanden? Zet de lijn van de trend door naar de komende maanden.
  • Heb je afgelopen maanden grote projecten gehad, of verwacht je een groot project? Houd hier rekening mee.
  • Houd rekening met seizoensinvloeden, neem dit mee in je verwachte omzet.

Ben je klaar met het bepalen van de verwachte omzet? Probeer deze dan te onderbouwen. Verzamel bijbehorende documenten die je verwachte omzet onderbouwen. Denk hierbij aan leveringscontracten (waarbij je klanten nu toch hebben aangegeven niet meer te zullen afnemen vanwege de coronacrisis), e-mails van geannuleerde orders, offertes en projecten.

Leg je forecast van de verwachte omzet zonder het coronavirus vast in bijvoorbeeld een Excel document voor de komende 6 maanden. Sla hier ook al je documenten met betrekking tot de onderbouwing op.

Stap 2: Verwachte omzet bepalen met het coronavirus
Stap 2 is om een forecast te maken van de omzet die je daadwerkelijk verwacht te verdienen met de coronacrisis de komende maanden. Bepaal je verwachte omzet op basis van meningen/advies van medewerkers uit je bedrijf. Denk hierbij aan: directeur, marketingmedewerker, salesmanager en inkoopmanager. Gesloten horeca en afgelasten evenementen is iets wat ons al bekend is, wellicht geeft dit al een indicatie voor jouw omzet de komende periode. Probeer je forecast ook hier zo veel mogelijk te onderbouwen met documenten (e-mails, geannuleerde orders etc.). Deze kunnen hetzelfde zijn als de forecast van de verwachte omzet zonder het coronavirus.

Het is belangrijk om gestructureerd te werk te gaan bij het maken van een forecast. Verdeel je omzet in verschillende groepen, klantsegmenten en regio’s. Hierdoor behoud je overzicht en duidelijkheid. Bepaal hierna de impact per groep, sommige klantsegmenten zullen bijvoorbeeld harder getroffen worden.

Leg ook hier je forecast vast in en Excel bestand. De achterliggende maanden zijn hier minder van belang, want die geven geen indicatie voor de komende periode. Wel is een goede onderbouwing ook hier noodzakelijk, maar deze kan dus deels hetzelfde zijn als voor forecast 1.

Stap 3: Berekenen omzetverlies
We zijn aangekomen bij de laatste stap, stap 3. De verwachte omzet met en zonder het coronavirus is vastgelegd. Nu moet het verschil nog uitgerekend worden. Dit levert ons namelijk het procentuele omzetverschil op dat we nodig hebben om de aanvraag voor NOW te doen.

Bereken per maand het absolute verschil in euro’s tussen de verwachte omzet met en zonder het coronavirus. Doe dit ook procentueel. Stel nu met dit procentuele verschil vast of je in aanmerking komt. Er moet minimaal 20 procent verschil zitten tussen beide forecasts wil je in aanmerking komen voor de NOW. Hulp nodig? Gebruik deze handige rekentool.

Het is op dit moment nog niet mogelijk om een aanvraag in te dienen.

Volg ons op LinkedIn, Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven voor alleen relevante financiële gevolgen en tips in deze bizarre periode.

Heb je nou vragen over of jij in aanmerking komt of hoe dit allemaal in zijn werk gaat? Wacht dan niet en neem contact met ons op! Bel naar 020 2610723 of mail naar info@sfaa.nl. We helpen je graag.

Bron: https://www.linkedin.com/pulse/zo-bereken-je-omzetverlies-door-corona-frank-custers/