ondernemer

Ben jij een ondernemer? Dan zou jij hoogstwaarschijnlijk af en toe balen van allerlei randzaken die komen kijken bij een onderneming. Dit kunnen dingen zijn die er af en toe bij in schieten of dingen waar je simpelweg geen zin in hebt. Wij bij SFAA hebben voor jou een aantal tips en tools op een rij gezet, zodat jij makkelijker en slimmer kunt ondernemen!

Maak altijd en overal notities met OneNote

Iedereen heeft het wel eens; ideeën of to do’s die je opeens te binnen schieten als je een borrel doet in de kroeg of thuis op de bank zit. Vaak ben je deze de volgende dag al vergeten, of doe je er niets mee. Met OneNote van Microsoft kun je dit voorkomen. Met de app kun je zowel via je laptop/computer als op je smartphone gemakkelijk notities maken. Deze notities kun je op een overzichtelijke manier organiseren, wat super handig is om te gebruiken binnen jouw onderneming.

Sterke wachtwoorden via LastPass

Wist je dat wachtwoorden 81% van de gegevenslekken veroorzaken? Bescherm jouw accounts en gegevens tegen hackers met LastPass, een tool die wachtwoorden genereert. Het enige wat jij hoeft te verzinnen is één sterk hoofdwachtwoord. Op deze manier hoef jij geen bestanden meer bij te houden met talloze wachtwoorden. Via het dashboard kun je wachtwoorden op een veilige manier delen met jouw collega’s. Ook is het met deze tool mogelijk om werkgevers toegang te geven tot accounts zonder invulling van wachtwoorden. Zo kan jij wachtwoorden voor jezelf houden.

Doe de aangifte checklist!

Ben jij op de hoogte van alle regelingen en aftrekposten rondom belastingaangifte? De belastingdienst heeft 6 checkpunten voor ondernemers op een rij gezet om jou klaar te stomen voor je aangifte in de aangiftechecklist. Wij bij SFAA denken graag met jou mee, en nemen de belastingaangifte graag van jou over. Een voordeel van het inhuren van een administratiekantoor in plaats van een accountant is dat het vaak een stuk goedkoper is. Daarbij komt nog kijken dat wij bij SFAA werken via online administratie in de cloud. Hierdoor heb jij altijd en overal inzicht in jouw cijfers, en kun je gemakkelijk bonnen en facturen uploaden in de app. En dat scheelt jou als ondernemer veel tijd en geld!

Krijg inzicht in taken van iedere werknemer

Op het prikbord van het programma Trello kun je in één overzicht zien welke projecten en taken to do, lopend, of afgerond zijn binnen jouw bedrijf. Zo kun je gemakkelijk zien welke activiteiten er aan zitten komen, en welke taken daarbij vereist zijn. Ook is deze tool super handig voor het opstellen van een content planning, waarin je je marketingactiviteiten per onderwerp in één overzicht kunt zien. Een andere tool die je voor de planning zou kunnen gebruiken is Asana. In principe heeft deze tool dezelfde functionaliteit als Trello; je kunt taken indelen onder de kopjes “to do”, “in progress”, “needs to be checked” of “finished”. Wat het voordeel is van deze tool is dat je direct de laatste stand van zaken kunt zien in de gekoppelde taak. Als een taak of project niet interessant meer voor je is dan ontvolg je deze met één klik.

Werk volgens het getting things done principe

Het afronden van taken en verplichtingen geeft rust en ruimte, zodat je weer verder kunt gaan met je volgende doel.
Managementgoeroe David Allen verzon een manier om hier succesvol mee om te gaan. Het principe gaat uit van 5 stappen:

  1. Verzamel al je to do’s in één overzicht, bij voorkeur op volgorde van prioriteit. Dit zou je bijvoorbeeld met Trello of Asana kunnen doen, zodat iedereen op de hoogte is van deze to do’s.
  2. Bepaal per taak wat je nodig hebt om deze af te ronden. Dit kan een persoon of middel zijn. Behoort een taak tot een project? Plaats deze taak dan onder het betreffende project zodat je een overzicht houdt! Als er taken zijn die je even wilt parkeren, omdat deze bijvoorbeeld geen prioriteit hebben, geef dit dan aan in je planning met een deadline.
  3. Nu je een overzicht hebt wordt het tijd om de to do’s te organiseren. Draag de taken die je zelf niet kan afronden af aan de personen die dit wel kunnen doen en stel deadlines op in de gezamenlijke agenda. Zo zorg je dat iedereen op de hoogte is en op tijd aan de slag kan.
  4. Check iedere week of je planning nog up-to-date is, en werk de nieuwe to do’s bij in de planning
  5. De laatste, maar toch belangrijkste stap: doen! Als je de tijd en middelen hebt om een taak af te ronden is het handig om dit meteen te doen. Zo behoud je rust en energie om weer verder te gaan naar een volgende taak.

Boekhouden in de cloud

Iedere ondernemer kent het wel: de bonnetjes en facturen die overal en nergens liggen, en die ieder kwartaal moeten worden afgeleverd aan de boekhouder. Soms raak je er een paar kwijt of vind je er een later terug in je jaszak. Met boekhouden in de cloud heb je hier nooit meer last van! Via de overzichtelijke app scan jij bonnetjes gemakkelijk in zodat deze niet kwijt raken. En dat scheelt jouw boekhouder een hoop tijd, wat voor jou lagere kosten betekent! Wil jij overstappen van boekhouder naar ons? Dan regelen wij alles! Lees meer over online administratie op deze pagina.

Meer weten over slim ondernemen? Neem contact met ons op!

Heb je na het lezen van dit artikel vragen over hoe jij jouw financiële werkzaamheden kan vereenvoudigen? Neem dan contact op met SFAA administratiekantoor Amsterdam! Wij helpen je graag met al je vragen en kunnen je alles vertellen over onder meer kostenbesparing realiseren of het uitbesteden van jouw financiële administratie. Mail ons en je krijgt snel een passend antwoord. Liever direct contact? Bel of WhatsApp ons met de button die je in je scherm ziet verschijnen op deze pagina (+31 20-2610723). Onze financiële helden helpen je graag! Waar mogen wij jou mee helpen?