Tip 1: Aannemen van competent personeel
Wanneer een bedrijf groeiende is, dan zoek je vaak voor verruiming van het personeel. Bij groei is dit strategisch natuurlijk een sterke zet, echter moet dit wel op de juiste manier gebeuren. Door haastig nieuw personeel aan te nemen, kunnen er fouten gemaakt worden met de selectie van deze kandidaten. Niet elke kandidaat is geschikt voor de baan, maar de kans is aanwezig dat de baan alsnog bemachtigd wordt door de kandidaat, wegens gebrek aan beter. Op korte termijn lijkt dit de juiste oplossing voor het probleem, maar dat is het zeker niet. De nieuwe, incompetente werknemers moeten worden ingewerkt door het huidige personeel dat in dienst is. Het opleiden van nieuw personeel, door deze druk te leggen op het bestaande personeel wordt hun takenpakket alleen maar groter. Hierdoor blijft er minder tijd over om de focus te leggen op het werk dat er echt toe doet. Tevens kunnen incompetente werknemers leiden tot cashflow problemen. Deze werknemers zullen ongetwijfeld fouten maken, welke opgelost moeten worden, anders kan het klanten kosten. Gaat deze klant weg? Dan wordt er omzet misgelopen. Let dus goed op welk personeel je aanneemt! Neem je tijd en selecteer verstandig.Tip 2: Verwaarloos de administratie niet
Door de snelle groei kan het zomaar zijn dat de focus alleen maar ligt op het genereren van omzet en het binnenhalen van nieuwe klanten. Wanneer er alleen wordt gelet op groeien, dan kan de administratie uit het oog verloren worden. Als de administratie zich ophoopt en er achterstand ontstaat, is er niet meer genoeg inzicht in cijfers en doelen. Dit is niet handig, aangezien structureel inzicht de basis is voor een goede besturing van een bedrijf. Als er niet langer sprake is van orde binnen het bedrijf, denk er dan over na om de administratie uit te besteden aan een financieel administratiekantoor als SFAA.Tip 3: Het onderhouden van klantcontact
Relatiebeheer is en blijft één van de meest belangrijke componenten voor een succesvolle onderneming. Wanneer klanten niet tevreden zijn met de service en/of het contact, dan is de kans aanwezig dat de relatie afbreekt en de klant weggaat. De kans is groot dat de klant vervolgens naar een concurrent gaat.Tip 4: Veranderingen goed begeleiden
Bij een flinke groei van een bedrijf, horen ook veranderingen van organisatiestructuren en werkprocessen. De invloed van deze veranderingen op het personeel is groot. De impact van verandering binnen een bedrijf mag absoluut niet worden onderschat. Ideeën worden vaak lang voor de uitvoering al bedacht, hierdoor wordt er vergeten wat voor impact de verandering kan hebben op het bedrijf. Het is dan ook van groot belang om de communicatie goed te laten verlopen. Zo kan iedereen zich goed voorbereiden op de aankomende veranderingen.Tip 5: Te laat personeel aannemen
Een bedrijf kan in tijden niet te lang wachten met het aannemen van nieuw personeel, de werkdruk is namelijk stijgende. Wanneer personeel te veel te maken hebben met een hoge werkdruk kan dit leiden tot verzuim of eventueel zelfs tot vertrek. Als het ervaren personeel verzuimt of vertrekt, dan krijg je zoals eerder benoemd het probleem van overhaast nieuwe incompetente personeelsleden aannemen. Op deze manier gaat er een ervaren medewerker weg en komt er een mindere voor terug in de plaats. Dit helpt niet mee om het bedrijf verder te laten groeien.Voorbeeld snelgroeiend bedrijf
Een voorbeeld van zo een snelgroeiend bedrijf is het Nederlandse Mollie. Dit is een Nederlandse payment provider. In 2020 was het bedrijf rond de 1 miljard euro waard, in 2021 was het bedrijf al 5,4 miljard euro waard! Daarnaast hebben ze in 2021 een bedrag van 665 miljoen euro opgehaald bij financiers voor verdere groei. Als dit geen voorbeeld is van een snelgroeiend bedrijf, dan weten wij het ook niet meer!Wil je meer adviezen over goede begeleiding in een snelgroeiend bedrijf?
Bij SFAA zijn we gespecialiseerd in het geven van financiële adviezen en in het doen van financiële administratie. Heb je vragen over uitbesteding van administratie of heb je andere vragen? Mail dan naar info@sfaa.nl of bel naar +31 20 26 10 723. SFAA is here to help!Annelie Snijder
Annelie Snijder is de CEO en oprichter van SFAA, een bedrijf dat ze in 2013 heeft opgericht. Sindsdien heeft ze SFAA laten uitgroeien tot een succesvol administratiekantoor. Als bevlogen onderneemster coacht ze de medewerkers en ondersteunt ze de klanten van SFAA, voornamelijk ondernemers, bij financiële en bedrijfskundige vraagstukken. Annelie geeft leiding aan zowel het finance-team als het innovatie-team. Ze zet haar expertise in om ondernemersgerichte inzichten terug te brengen in dashboards en adviezen, en is een drijvende kracht achter de voortdurende ontwikkeling van innovatieve oplossingen binnen SFAA, waarvoor zelfs een speciaal innovatieteam is opgezet.
Contactformulier
Wil je meer tips? Neem contact met ons op! We staan klaar om je te helpen. Wij zorgen er voor dat je het ultieme belastingvoordeel behaalt met je onderneming. Zo betaal je nooit een euro te veel belasting.