Als ondernemer mag je de kosten die je maakt voor jouw onderneming zakelijk opvoeren. Deze kosten zijn aftrekbaar van de opbrengsten. Het is belangrijk dat je goed weet welke kosten je zakelijk mag opvoeren.
De belastingdienst geeft aan dat kosten die onder de volgende noemer vallen worden gezien als zakelijke kosten: ‘Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben.’
Wat zijn de zakelijke kosten?
De zakelijke kosten waarmee je te maken kunt krijgen in jouw onderneming zijn:- Adviezen over de levensvatbaarheid van de onderneming
- Inschrijving in het handelsregister
- Huur van bedrijfsruimte
- Briefpapier en ander correspondentiemateriaal
- Inrichting van een kantoor of werkplaats
- Onderhoudskosten
- Verzekeringen
- Reiskosten met het openbaar vervoer
- Reiskosten auto of op de fiets
Zijn dit de enige kosten welke je zakelijk mag opvoeren?
Dit zijn niet de enige zakelijke kosten die je als ondernemer tegen kunt komen. Daarnaast zijn er nog talloze kosten welke je mag opvoeren als zakelijke kosten, zolang ze maar binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van de onderneming. Denk dus goed na welke kosten je maakt en of ze zakelijk kunnen worden verantwoord. Je kunt hier namelijk veel voordeel mee behalen. Het zakelijk opvoeren van kosten is ook afhankelijk van de context van de kosten. Ga je met de trein naar Utrecht om daar een middagje op het terras te zitten, dan zijn dit logischerwijze geen zakelijke kosten. Ga je naar Utrecht om een klant te bezoeken dan zijn dit wel zakelijke kosten, en kun je deze dus opvoeren. Zo is het in veel gevallen belangrijk dat je kunt onderbouwen waar de kosten voor zijn gemaakt. Is dit binnen de eerdergenoemde redelijke grenzen dan kunnen veel kosten als zakelijk worden opgevoerd. Heb je vragen over welke kosten je wel en niet zakelijk mag opvoeren? Neem contact met ons op. Bij SFAA hebben wij veel ervaring met zakelijke kosten, en het behalen van het ultieme belastingvoordeel. Zo kun jij met jouw onderneming geld besparen!Levi van Stralen
Levi werkt al een lange tijd bij SFAA. Met al meer dan 6,5 jaar ervaring in het vak weet Levi ondertussen alles over finance. Levi heeft voordat hij ging werken zijn bacherlor’s degree ‘Finance & Control’ behaald aan het Windesheim. Vervolgens heeft Levi onwijs veel kennis opgedaan in de praktijk. Levi weet door zijn vele opgedane kennis ook de lastige financiële vraagstukken op te lossen.
Contactformulier
Heb je vragen over zakelijk kosten? Neem contact met ons op! We staan klaar om je te helpen. Wij zorgen er voor dat je het ultieme belastingvoordeel behaalt met je onderneming. Zo betaal je nooit een euro te veel belasting.