Na het UBO-register is er een nieuw register. Houd je je als ondernemer bezig met aandelen of derivaten? Dan heb je sinds 2018, 3 januari om precies te zijn, een LEI-registratie nodig. Maar wat is een LEI? En waarom is het verplicht? Lees dat in deze blog.
Wat is een LEI?
Een LEI (Legal Entity Identifier) is een code die een organisatie nodig heeft om te mogen handelen op de financiële markten. Je kunt een LEI aanvragen als je een in het Handelsregister ingeschreven tekenbevoegde van je organisatie bent. Het LEI-codesysteem is geïntroduceerd op verzoek van de G20-landen om wereldwijd toezicht op de financiële markten te verbeteren. Het doel van LEI is om een universele standaard en referentiesysteem te bieden dat helpt bij het traceren van financiële transacties op wereldwijde schaal. Door het verstrekken van gestandaardiseerde gegevens, draagt LEI bij aan een beter inzicht en toezicht op de internationale financiële markten.
Voor wie is de LEI-registratie?
Heb je een N.V., een stichting of ben je ZPP’er? Dit maakt voor de registratie geen verschil. Het aanvragen en gebruiken van een LEI is verplicht voor alle in Nederland gevestigde bedrijven waarvoor een wettelijke rapportageplicht geldt voor derivaten- en aandelentransacties. Dat geldt voor:- Beleggingsondernemingen
- Exploitanten van handelsplatformen
- Uitgevende instellingen
- Partijen die deel uitmaken van derivatencontracten (voor zover het ondernemingen zijn)
- Klanten van beleggingsondernemingen en banken die financiële instrumenten kopen, verkopen of verkrijgen
Hoelang is een LEI-registratie geldig?
Een LEI heeft een geldigheidsduur van 1 jaar na uitgifte of verlenging. Indien je organisatie verzuimt de LEI te verlengen, zal deze de status ‘lapsed’ (verlopen) krijgen. Een verlopen status kan tot gevolg hebben dat je organisatie beperkt wordt in het uitvoeren van bepaalde financiële transacties en mogelijk niet kan voldoen aan wettelijke rapportageverplichtingen. Voor meer informatie kun je contact opnemen met je bank of vermogensbeheerder. Doorgaans moet de LEI-registratie tot 4 weken voor verlopen opnieuw worden aangevraagd om niet voor verlening af te lopen.Hoe kan ik me registreren?
Voor meer informatie over de LEI registratie en hoe deze kan worden aangevraagd kunt u kosteloos contact opzoeken met ons, bel ons op 020 26 10 723 of mail naar info@sfaa.nl . SFAA is here to help!Ids Rutgers
Ids Rutgers, die eigenlijk Dirk Rutgers heet, werkt inmiddels al bijna 3 jaar bij SFAA. Voordat Ids bij SFAA kwam werken heeft hij eerst zijn HBO ‘Bedrijfseconomie’ afgerond om vervolgens zijn master ‘Entrepreneurship’ af te ronden aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Zijn academische kennis i.c.m. zijn ervaring in het werkveld maakt dat Ids beschikt over erg veel kennis omtrent finance en entrepreneurship.
Contactformulier
Heb je vragen over LEI-registratie? Neem contact met ons op! We staan klaar om je te helpen. Wij zorgen er voor dat je het ultieme belastingvoordeel behaalt met je onderneming. Zo betaal je nooit een euro te veel belasting.